Volkswagen typ 1 -49
929 000 SEK
Översikt
* Unik bil från 1949
* Väldigt välbevarad
Årsmodell:
Mätarställning:
Exteriör:
Interiör:
1949
2 613 mil
Svart
Grå inredning med golvmatta i beige
Årsmodell: 1949
Mätarställning: 2 613 mil
Exteriör: Svart
Interiör: Grå inredning med golvmatta i beige
Skick:
Effekt:
Växellåda:
Drivning:
Bränsletyp:
Toppfart:
Renoverad
25 hk
4-växlad manuell
Bakhjulsdriven
Bensin
100 km/h
Skick: Renoverad
Effekt: 25 hk
Växellåda: 4-växlad manuell
Drivning: Bakhjulsdriven
Bränsletyp: Bensin
Toppfart: 100 km/h
Denna tidiga Typ 1 är såld ny och renoverad i Norge och kom till Sverige sent 1989. Bilen köptes då in av Ulf Larsson och E.G. Larsson Bil AB (Nuvarande Toveks Bil) för att ingå i det VW-museum som Ulf byggde upp till att bli ett av de mest omfattande Volkswagenmuseum som fanns med totalt ca 65 bilar. Hela muséet såldes senare vidare till Bengt Holmgren som fortsatte att utveckla samlingen.
2018 såldes muséet av och Ulf fick chansen att köpa tillbaka bubblan från 1949 vilket innebär att den i praktiken bara haft 2 ägare sedan 1990. Bilen fick en större teknisk genomgång nyligen och startar och går fint i motorn.
Bilen är i mycket fint skick invändigt och utvändigt. Bilen som renoverades till originalutförande på 1980-talet är rak och fin i plåten på alla ytor. Interiören med säten och dörrsidor är i sin tur omklädd i originalliknande tyg. Som sig bör rullar denna tidiga Typ 1 på tidstrogna diagonaldäck. Inga väsentliga anmärkningar men lacken upplevs som lite tjockt lagd på några ytor. Några smårepor, dammkorn och mindre bulor går att hitta. Gummilister har torrsprickor.
Till skillnad från de svenska bilarna som oftast var av den den lyxigare exportmodellen var de norska mer spartanskt utrustade med färre kromdetaljer. Motornummer 10145155.
(Motorn bytt till likadan för länge sedan. Original motor på detta 1949 VW-chassinummer 10114874 har varit motor-nummer 10146172)
Motorn är på 1131 cc och 25 hk stark och har en 4-växlad osynkad låda.
Mätarställningen står idag på 2613 mil men kan dessvärre inte verifieras annat än att bilen inte rullat nämnvärt sedan 1989 då den köptes in som museiföremål.
Kontantinsats
Kontant minst 20%
Avbetalningstid
Restvärde
Månadskostnad
SEK
Lånebelopp:
SEK
Kontantinsats :
SEK
Restvärde:
SEK
Ränta:
%
Uppläggningsavgift:
SEK
Administrationsavgift:
SEK
Utrustning & info
Denna tidiga Typ 1 är såld ny och renoverad i Norge och kom till Sverige sent 1989. Bilen köptes då in av Ulf Larsson och E.G. Larsson Bil AB (Nuvarande Toveks Bil) för att ingå i det VW-museum som Ulf byggde upp till att bli ett av de mest omfattande Volkswagenmuseum som fanns med totalt ca 65 bilar. Hela muséet såldes senare vidare till Bengt Holmgren som fortsatte att utveckla samlingen.
2018 såldes muséet av och Ulf fick chansen att köpa tillbaka bubblan från 1949 vilket innebär att den i praktiken bara haft 2 ägare sedan 1990. Bilen fick en större teknisk genomgång nyligen och startar och går fint i motorn.
Bilen är i mycket fint skick invändigt och utvändigt. Bilen som renoverades till originalutförande på 1980-talet är rak och fin i plåten på alla ytor. Interiören med säten och dörrsidor är i sin tur omklädd i originalliknande tyg. Som sig bör rullar denna tidiga Typ 1 på tidstrogna diagonaldäck. Inga väsentliga anmärkningar men lacken upplevs som lite tjockt lagd på några ytor. Några smårepor, dammkorn och mindre bulor går att hitta. Gummilister har torrsprickor.
Till skillnad från de svenska bilarna som oftast var av den den lyxigare exportmodellen var de norska mer spartanskt utrustade med färre kromdetaljer. Motornummer 10145155.
(Motorn bytt till likadan för länge sedan. Original motor på detta 1949 VW-chassinummer 10114874 har varit motor-nummer 10146172)
Motorn är på 1131 cc och 25 hk stark och har en 4-växlad osynkad låda.
Mätarställningen står idag på 2613 mil men kan dessvärre inte verifieras annat än att bilen inte rullat nämnvärt sedan 1989 då den köptes in som museiföremål.